Menu

Leren en continu verbeteren

Lytt til erfarne fjellfolk

 (Luister naar ervaren bergbeklimmers)

Waarom het leren van cross country skiing niet anders is dan het draaiende houden van een projectgroep, team of bedrijf. Een introductie in het beïnvloeden van het lerend vermogen via de 7+1 aandachtsgebieden[1].

Dag 1 van mijn wintersportvakantie in Noorwegen stond in het teken van het inruimen van de knusse vakantiehut, het huren van langlaufski’s (wat zijn ze lang en dun!) en de eerste spielerei op een babyweide.

De volgende dag start met de eerste van vijf heuse langlauflessen, wat in eerste instantie een lesje in nederigheid blijkt te zijn. Maar zodra ik me bewust ben[2] van de juiste houding, gaat de overtuiging al snel leven dat het beter kan! We leren dat het klassieke cross country skiing, zoals langlaufen ook wel genoemd wordt, vier methodes[3] kent. Deze vier methodes leren we in verschillende tempo’s uitvoeren, zodat de variaties bijna eindeloos zijn en we straks elke situatie aankunnen, ongeacht of de loipe nu vlak is, omhoog of omlaag gaat.

Na de ochtendles kunnen we met het geleerde aan de gang en merken we dat de spielerei van dag 1 niet meer voldoet om vooruit te komen. De goede raad[4] van de leraar schiet door mijn hoofd: ‘neem gas terug en voer de oefening in slow motion uit’. Door de oefening snel te doen lijkt het weliswaar heel wat, maar camoufleer ik mijn verkeerde houding, juiste afzet en –niet onbelangrijk in het langlaufen- de twist in mijn heupen. En omdat ik eind van de week wel een goed figuur wil kunnen slaan tussen de geoefende cracks is het ‘it’s all about balance’ mijn leidraad voor de verbeterkoers[5] van deze week.

Klein ongemak als blessures, lastiger loipes met steile klimmetjes en afdalingen of slecht glijdende ski’s, gooien soms roet in het eten, maar flexibiliteit, groeiend zelfvertrouwen en prima wax[6] krijgen steeds meer de overhand.

Naarmate de week vordert neemt niet alleen onze actieradius rap toe, ook het verbeteren gaat sneller! Het is niet alleen de leraar die ons de beginselen bijbrengt om snel te anticiperen op veranderende omstandigheden als weer en sneeuwcondities, ook het bord met bergregels boven de eettafel in de vakantiehut leert ons dat het belangrijk is naar ervaren bergbeklimmers te luisteren[7]. Om de langere tochten goed vol te kunnen houden, nemen we daarom ook vanaf dag 3 eten en drinken mee voor onderweg[8] en rusten we regelmatig uit.

Natuurlijk lukte het niet na één week langlaufen om de echte cracks te evenaren in techniek en conditie, maar deze waargebeurde leerervaring heeft me weer doen beseffen hoe je met aandacht voor de verschillende leeraspecten (zie voetnoten), niet alleen spectaculaire vooruitgang kunt boeken, maar ook hoeveel pret en voldoening je hieruit kunt halen. Ongeacht of dit nu op vakantie of op het werk is!

Ha det gøy! (Veel plezier!) 


[1] In deze blog verwijs ik met voetnoten naar de 7+1 aandachtsgebieden om het lerend vermogen te beïnvloeden (model Arpa).   
[2] Bewustwording
[3] (Learn) methodieken
[4] Communicatie
[5] Verbeterkoers
[6] Structuren en systemen
[7] Klantwaarde
[8] Toeleverend netwerk