Asbestinventarisaties in corona tijden.. Dit is het moment!

23 april 2020 door
Erik Menkema

Thuiswerken, voor mij is het als projectleider sinds 16 maart 2020 de nieuwe realiteit. Uiteraard heeft dit impact op mijn leven. Aan de ene kant mis ik de directe contacten met mijn collega’s en opdrachtgevers. Aan de andere kant breng ik veel meer tijd met mijn gezin door en dat is op z’n zachtst gezegd een troost. Maar sommige van mijn collega’s kunnen niet vanuit huis werken, bijvoorbeeld de asbestinspecteurs. Zij werken – met gepaste voorzorgsmaatregelen – nog steeds hard aan een asbestvrije samenleving. En ik ben van mening dat dat, juist in deze tijd, een hele goede zaak is!

Het blijft mensenwerk

Ondanks alle digitale systemen die wij tijdens een asbestinventarisatie gebruiken (zoals ons volledig digitaal en grotendeels geautomatiseerd inspectie-/rapportagesysteem) blijft een visuele inspectie van het te inspecteren gebouw noodzakelijk. Waar is asbest toegepast? Kan het nog ergens verborgen zijn? Is er mogelijk sprake van een risicovolle situatie? Dit soort vragen kunnen niet op afstand beantwoord worden. Met andere woorden: het blijft mensenwerk.

Verhoogd risico?

Ondanks alle coronamaatregelen die op dit moment gelden kunnen asbestinventarisaties en -saneringen vaak nog goed uitgevoerd worden. Is dat geen onnodig risico, zult u zich afvragen. Wat mij betreft is het antwoord daarop nee: het risico is niet groter dan voorheen. Ik ben namelijk niet de enige die thuiswerkt; een groot deel van Nederland doet dit, met als gevolg dat er binnen en rondom gebouwen, zoals bijvoorbeeld kantoren en scholen, bijna niemand te vinden is. Daarnaast weten onze asbestinspecteurs als geen ander hoe ze veilig moeten werken, want ook voor de coronamaatregelen hielden zij zich – gezien de gezondheidsrisico’s van asbest – al aan de nodige veiligheidsregels.

Veilig en efficiënt

Doordat gebouwen minimaal bezet zijn, kunnen asbestinventarisaties juist nu volledig, veilig, efficiënt en zonder overlast voor de gebruiker uitgevoerd worden. En als optimist vind ik dat we in deze bijzondere en lastige periode – op gepaste momenten – in kansen moeten denken. De vraag die ik u daarom wil stellen: als u sloopwerkzaamheden of een verbouwing hebt gepland – en u dus op een relatief korte termijn een asbestinventarisatie of -sanering moet laten uitvoeren – waarom dan niet nu?

Met een actuele asbestinventarisatie voldoet u namelijk aan de verplichting om inzicht te bieden in de asbestsituatie voorafgaand aan geplande verbouwingen of sloopwerkzaamheden. Zo weet u zeker dat – wanneer Nederland weer in beweging komt – uw project niet onnodig extra vertraging oploopt. Daarnaast kunt u de rapportage gebruiken bij het opstellen van uw RI&E én draagt u bij aan een veilige en duurzame leefomgeving.

Wilt u een asbestinventarisatie aanvragen?

Ga naar het offerteformulier



Asbestchecklist

Wilt u weten of uw organisatie actie moet nemen op het gebied van asbest? Download dan vrijblijvend onze checklist, maak gebruik van de mobiele versie of neem contact op. Zo zorgen we er samen met u voor dat uw project niet nóg meer vertraging oploopt door Corona!

 

Heeft u vragen over dit blogartikel?

Leg uw vraagstuk voor aan onze experts, wij adviseren graag.

Erik Menkema
T: +31 62 27 92 37 3
E:erik.menkema@tauw.com
LinkedIn
Erik Menkema