De nieuwe realiteit

Jane Rose

Hoe ons werk voorgoed gaat veranderen. Als het aan mij ligt.

“Wil je onze virtual reality bril eens opzetten?” In vrijwel iedere stad krijg je in het weekend deze vraag in de winkelstraat horen. Virtual reality is hip. Vrijwel alle organisaties en bedrijven pikken een graantje mee. Maar bij advies- en ingenieursbureaus blijft het - vergeleken met bijvoorbeeld de marketingwereld - nog redelijk stil. De vraag waar iedereen mee speelt is: moeten we hier wat mee? Want is dit niet een kortstondige hype? Iets waar we nu driftig mee aan de slag gaan, maar wat uiteindelijk doodbloedt als een dertien-in-een-dozijn marketing truc?

Ik denk het niet. De technologieën achter virtual en augmented reality zijn de toekomst van ons werk als adviseurs en ingenieurs. Ze zullen ons werk voorgoed veranderen. En met veranderen bedoel ik verbeteren.

Participatie
In ons werk zijn we voortdurend bezig om te bepalen hoe een bestaande situatie verbeterd kan worden. We gaan dan, op basis van deskundigheid en ervaring, deze situatie herontwerpen. Uiteraard nemen we de input uit de omgeving mee, zodat ons ontwerp aansluit op hun wensen. So far, so good. Maar dan blijkt: mooie technische tekeningen en eventuele impressies zijn leuk, maar de gemiddelde bewoner of gebruiker heeft geen idee wat er nou écht gaat gebeuren. Laat staan te weten hoe het zal voelen om je straks in de nieuwe situatie te bevinden. Hun leefomgeving wordt aangepast, zonder dat ze precies weten wat de gevolgen zijn. Logisch dat men over het algemeen een afwachtende (of zelfs kritische) houding aanneemt.

Nieuwe oplossingen
Deze tijden zijn, wat mij betreft, nu voorbij. Met nieuwe technologieën als virtual- en augmented reality is het namelijk goed mogelijk om midden in het ontwerp te gaan staan, verschillende scenario’s te zien en zelfs interactie te hebben met het nieuwe ontwerp. Daardoor kun je het ontwerp beleven, nog voordat de eerste schop de grond in gaat. Durf jij je kinderen alleen naar de speeltuin te laten lopen? Voelt het veilig om ’s nachts op dit terrein te werken met deze verlichting? Is de drukke kruising overzichtelijk als voetganger?

Door een bewoner in zijn eigen straat te zetten, krijgt hij een beeld van de veranderingen. Ook kan hij suggesties doen en aangeven wat prettiger of veiliger voelt. Door deze waardevolle input mee te nemen in ons advies en ontwerp, kunnen we meerwaarde bieden. Je weet namelijk dat je een ontwerp levert dat goed zal voelen. Dat is fijn voor onszelf, voor de klant, maar vooral voor de bewoners of gebruikers van het gebied.

De nieuwe realiteit
Ik ben ervan overtuigd dat virtual en augmented reality een essentieel onderdeel gaan innemen in ons werk. Zeker op het gebied van beleving en participatie zijn de kansen levensgroot. Maar ook op andere gebieden zijn er kansen.

Zie jij de kansen ook? Neem dan contact met me op of kom langs!

Hoe kunnen wij u helpen?

Leg uw vraagstuk voor aan onze experts, wij adviseren graag.

Jane Rose
T: +31 61 15 25 47 5
E:jane.rose@tauw.com
LinkedIn
Jane Rose