Een beeld zegt meer dan 1000 woorden

Jaco ter Wal

Toen een collega mij vroeg een blog te schrijven over Virtal Reality (VR) en Augmented Reality (AR), zei ik in al mijn enthousiasme direct ja… Meteen kwamen er allerlei BEELDEN naar boven over wat ik wilde delen over dit prachtige onderwerp. Ik had er zin in en zelfs in mijn agenda tijd geblokt om te schrijven. Maar als je dan eenmaal zit, is het best lastig om deze BEELDEN aan het papier toe te vertrouwen. En hier zit dan ook de boodschap van mijn blog en de kracht van VR en AR.

De iPad

Even een korte flashback waar het voor mij allemaal mee begon. In 2010 werd de iPad door Apple gelanceerd. Andere merken hadden ook al gestoeid met tablets, maar waren daar nog weinig succesvol in geweest. De iPad van Apple werd een hit door de vele media-aandacht en de creatie van een sterke vraag. Apple werd snel gevolgd door andere merken tablets. Maar wat is nu de reden dat tablets zo’n enorme vlucht hebben genomen in ons dagelijks leven? En dan gaat het niet alleen om zakelijk, maar ook privégebruik.

Ervaring en beleving

Ik moest even graven in mijn geheugen en kom tot de volgende conclusie: beelden zeggen meer dan woorden. Beeld maakt de ervaring en beleving sterker. Dit onderbouw ik mede door mijn idee dat jonge kinderen maar al te graag gebruik maken van de tablet. Op de een of andere manier sluit dat wat je op een tablet kan, zowel in beeld als in gebruik, beter aan bij hoe onze hersenen functioneren. Uit onderzoek blijkt dat we visuele informatie veel sneller opnemen dan woorden (Murre, 2010). Maar wat heeft dat dan met ons werkveld te maken? Nou, heel veel.

Problemen in het werkveld

Al jaren proberen opdrachtgevers veelal middels woorden functioneel te specificeren wat ze graag willen hebben om Nederland in te richten. Dat gebeurt zowel in opdrachten voor de ontwerpfase als in de realisatiefase middels UAV-gc contracten. En dat dit moeilijk is ervaren wij bijna iedere dag. Want hoe goed je het ook probeert te verwoorden, het omzetten naar beelden is geen eitje! Laat staan als je het later als opdrachtgever ook nog moet verifiëren. Meestal vinden opdrachtgever en opdrachtnemer dat ze beide gelijk hebben, want woorden zijn per slot van rekening multi-interpretabel.

VR en AR als oplossing

Maar wat is dan de oplossing om dit te voorkomen? Voor mij komen hier VR en AR als geschenken uit de hemel. Hoe tof zou het zijn als we de functionele specificaties kunnen omzetten naar een virtuele bouwomgeving? De opdrachtgever kan door VR en/of AR direct beoordelen of hij krijgt wat hij heeft gevraagd en waarvoor hij heeft betaald. En hoe enorm gaaf zou het zijn als je dat ook in gezamenlijkheid virtueel zou kunnen verifiëren? Ik denk dat dit enorm veel gesteggel, ergernissen en papieren rompslomp in projecten zal voorkomen. Het zal op een ‘speelse wijze’ ons plezier terugbrengen in het realiseren van prachtige projecten. Samen iets moois maken wat er echt toe doet, om trots op te zijn. Het zou een echte systeemsprong zijn in onze sector. Misschien wel net zo een als tijdens de introductie van de iPad in 2010. Wat mij betreft moeten we daarvoor gaan. Dat is mijn droom. En dromen doen we ook in beelden, dus… doet u mee in uw volgende project?
 

Meer informatie?

Hoe kunnen wij u helpen?

Leg uw vraagstuk voor aan onze experts, wij adviseren graag.