School of life: van werkgever én werknemer

14 februari 2021, Henrike Branderhorst

‘Juf, doe ik het zo goed?’ Een leven lang leren begint al heel jong. Houdt het ook een keer op? De verleiding is groot om na je studie de leerknop uit te zetten en de productieknop aan. Je hebt immers al zo lang ‘geleerd’ en nu wil je alles wat je weet écht in praktijk brengen. Maar geloof me: pas dan is het grote-mensen-leren echt begonnen. Het is net als met autorijden: na je rijexamen heb je de toestemming om de weg op te gaan en ga je pas echt leren rijden.

Ik werk aan een leven lang leren, het constant op blijven doen van nieuwe kennis en inzichten. In mijn vak én op persoonlijk vlak. Hoe? Door in mijn leven iedere dag te blijven spiegelen, te delen en toe te passen, blijf ik leren. Zo doe ik constant de noodzakelijke nieuwe kennis en inzichten op. Deze ‘school of life’ volg ik vanuit nieuwsgierigheid, op eigen initiatief en motivatie. Maar ook in m’n dagelijkse werk als werkgever van 1.200 professionals hanteer ik dat principe. Ik vind dat je als goed werkgever ontwikkeling bij je medewerkers moet stimuleren. Door hen uit te dagen ‘de weg op te gaan’. Een werkgever en werknemer zouden beiden ‘weetgraag’ moeten zijn. Ongeacht leeftijd, opleiding, karakter, komaf of wat dan ook.

Het belang van kennisverrijking is namelijk enorm. Nederland is een land vol slimme mensen die in staat zijn tot het doen van innovaties of deze al dagelijks doen, noodzakelijk om antwoorden te vinden op prangende vraagstukken zoals klimaatverandering, biodiversiteit en de leefbare stad. Er zijn echter nog veel te veel innovaties die op de plank blijven liggen omdat de investering te spannend is. Of innovaties die in de praktijk niet werken, omdat de nodige samenwerking en toepassingskennis ontbreekt. Doodzonde, want juist dat stuk innovatie van kennis uit de praktijk en de geleerde theorie tijdens een opleiding (je mag eindelijk de weg op) maakt dat we beter voorbereid zijn op ontwikkelingen en ons sneller kunnen aanpassen. In onze snel veranderende wereld is dit cruciaal.

Dat vraagt zeker ook in onze technische wereld om werkgevers met een open mind en een nieuwsgierige houding. Openstaan voor de kennis en inzichten van een ander en kijken naar mensen met a-technische opleidingen zoals sociologische, bestuurskundige of economische domeinen. Juist door met al die verschillende geesten ‘de weg op te laten gaan’ krijgt innovatie een kans. Dat is niet alleen voor de werknemer maar ook voor de werkgever noodzakelijk en enorm verrijkend.

  

Dit artikel is reeds verschenen in Cobouw

Heeft u vragen naar aanleiding van dit blog?

Leg uw vraagstuk voor aan onze experts, wij adviseren graag.