Tauw neemt e-Crafter in gebruik: eerste elektrische veldwerkbus voor uitvoeren bodemonderzoeken

Op 8 juli 2019 heeft Ralph van Roessel, Directeur Tauw bv, Tauw’s eerste volledig elektrische veldwerkbus in ontvangst genomen. Hiermee zet Tauw niet alleen een volgende stap in de verduurzaming van het bedrijfswagenpark, ook is het een unicum binnen Nederland: het is de eerste elektrische bus die op deze schaal wordt ingezet voor veldwerk en bodemonderzoeken.

08 juli 2019

Al in 2017 heeft Tauw zich als doel gesteld om - wat betreft personenauto’s - in 2023 een volledig elektrisch leasewagenpark te hebben. Alle nieuwe personenauto’s in de lease zijn elektrisch en de huidige diesel- en benzineauto’s worden uitgefaseerd. “Maar met de levering van de e-Crafter gaat ons advies- en ingenieursbureau een stap verder”, vertelt Anno Drenth, programmamanager duurzaamheid bij Tauw. “Met deze bus laten we zien dat ook grote bedrijfswagens, die intensief ingezet worden, elektrisch - en dus duurzaam - kunnen rijden”.

De verwachting is dat de bus 6 jaar lang 30.000 kilometer per jaar zal afleggen. Anno: “Dit is net zoveel als onze dieselbussen. Het enige waar we rekening mee moeten houden is dat de actieradius bij de e-Crafter wat kleiner is”.

Een unieke bus

Naast de standaard inbouw die in alle veldwerkbussen van Tauw zit, is de Volkswagen e-Crafter ook voorzien van zonnepanelen. De energie die daarmee wordt opgewekt, voorziet de inbouw van stroom (230 volt). Dit maakt het mogelijk om onze apparatuur gedurende de dag op te laden.

Duurzaamheid steeds vaker een randvoorwaarde

Los van de intentie van Tauw om het wagenpark te verduurzamen, speelt duurzaamheid ook altijd een rol binnen de projecten die we voor onze opdrachtgevers uitvoeren. Zo ook binnen een raamcontract van de gemeente Utrecht, waarbij een duurzaamheidsdoelstelling was geformuleerd.

Naar aanleiding van die doelstelling heeft Tauw onder andere voorgesteld om de CO2-uitstoot als gevolg van transportbewegingen te verminderen. Hier geven we invulling aan door voor de bodemonderzoeken die Tauw naar aanleiding van dit raamcontract gaat uitvoeren (daar waar mogelijk) de elektrische veldwerkbus in te zetten. Hiermee realiseren we een CO2-reductie van 90% (per gereden kilometer) ten opzichte van een gemiddelde, op diesel rijdende, veldwerkbus. Met andere woorden: écht duurzaam bodemonderzoek!

Subsidie Cleantech Regio

Anders dan bij personenauto’s, is het aanbod van volledig elektrische bedrijfswagens nog erg beperkt. Ook de prijs van een elektrische wagen is, ten opzichte van een vergelijkbare diesel- of benzinevariant, erg hoog. Daarom stelt de Cleantech Regio – een netwerkorganisatie waarbij mensen uit het bedrijfsleven, overheden en onderwijs- en kennisinstellingen samenwerken aan een energieneutrale en circulaire economie en samenleving – vanuit het initiatief Slimme en Schone Mobiliteit subsidies beschikbaar voor initiatieven die bijdragen aan de terugdringing van de uitstoot van CO2 en fijnstof.

Freek Boele, logistiek makelaar bij Cleantech Regio: “De overstap die Tauw maakt naar schoon vervoer past perfect bij waar we als Cleantech Regio voor staan. Dat bedrijven op deze manier hun nek uitsteken waarderen we enorm en ondersteunen we graag. We hopen dat dit andere bedrijven inspireert om óók over te stappen”.

Hoe kunnen wij u helpen?

Leg uw vraagstuk voor aan onze experts, wij adviseren graag.

Anno Drenth
T: +31 65 38 15 80 9
E:anno.drenth@tauw.com
LinkedIn
Anno Drenth