Werken met het exo-skelet door veldwerkers - twee maanden verder

22 juli 2021, Jasper Schmeits

Ik kijk er naar uit, en onze veldwerkers ook! Na onze geslaagde pilot met het exo-skelet zijn we in een nieuwe fase aangekomen: het implementatieproces.

Mijn vorige blog Het exo-skelet: de RSI-muis voor de veldwerker, waarin ik vertelde over onze succesvolle pilot met het exo-skelet, heeft veel reacties losgemaakt. Van collega’s die graag met het systeem willen werken en afdelingen die benieuwd zijn of dit van meerwaarde kan zijn voor hun klanten. Maar ook van externen die meedenken en/of graag op de hoogte gehouden willen worden van onze ervaringen. Heel fijn en bijzonder nuttig, want als innovatiemanager kan ik hier weer lessen uit leren. Het gaat mij niet zozeer om die pakken zelf, maar vooral het proces er omheen.  Het voortdurend ontdekken en doorvoeren van innovatieve ontwikkelingen die ons werk meerwaarde kunnen bieden.

 

Enthousiast over vervolgproces

Uit de pilot met het exo-skelet onder een aantal van onze Nederlandse veldwerkers bodem blijkt dat dit systeem een welkome aanvulling te zijn op de huidige persoonlijke beschermingsmiddelen. Het helpt gezondheidsklachten te voorkomen bij zware fysieke belasting, denk aan boringen en peilbuizen plaatsen of boven je macht moeten tillen of bukken. Niet gek dus dat we enthousiast zijn over het vervolgproces. Ook twee collega’s uit Frankrijk, die hierover hadden gelezen op Yammer, hebben laten weten dolgraag aan te willen sluiten bij het vervolgproces. 

Ook binnen onze teams afvalwater en lucht is er grote belangstelling voor het exo-skelet; ook zij gaan hiermee aan de slag. We hebben de ambitie uitgesproken om dit soort innovatieve toepassingen standaard onderdeel te maken van de toolbox voor buitenmedewerkers. Niet verplicht, maar doelgericht waar het noodzakelijk is.

Zorgen dat de implementatie slaagt

Inmiddels ben ik me er steeds meer van bewust dat verdere implementatie van dit soort toepassingen meer vraagt dan ‘er gewoon een paar aanschaffen en kijken waar het schip strandt’. Samenwerking is één van de belangrijkste componenten om zo’n traject te laten slagen.

In het verleden ging ik vanuit mijn enthousiasme nog weleens als een dolle mee in zo’n proces, maar nu hebben we alles goed onderbouwd. Waarom doen we dit en voor wie? Wie is eindverantwoordelijk en wat is er nodig om dit proces verder te begeleiden/ondersteunen?


Deze vragen die we ons gesteld hebben, triggeren (ook anderen) om hier goed over na te denken:

Waarom doen we dit? Wat is het doel?

De digitale ondersteuning van de medewerker in het veld staat centraal. We zijn continu op zoek naar tools, technologie en hulpmiddelen die ervoor zorgen dat het werk makkelijker, beter en sneller gaat. Niet elk idee hoeft direct financieel winstgevend te zijn. In dit geval gaat het om de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers: hoe kunnen we ervoor zorgen dat zij minder (fysieke) last ondervinden van het werk dat zij doen? Resulteert dit op termijn in minder uitval, dan hebben we de investering al driedubbel terugverdiend. Mooi meegenomen, maar vooral de glimlach op het gezicht van de medewerker die met meer plezier (en minder ongemakken) aan het werk gaat, is onbetaalbaar.

 

Voor wie doen we dit?

In principe voor iedereen die er behoefte aan heeft. We beperken ons niet tot de veldmedewerker bodem; ook facilitaire medewerkers en IT’ers hebben regelmatig met fysieke lasten te maken. Daarnaast zijn we als Leading European Environmental Consultancy internationaal georiënteerd, ik ben dan ook trots dat TAUW Frankrijk ook aansluit in het vervolgtraject.

 

Wie is eindverantwoordelijk en welk vervolgproces is nodig?

Voor deze ontwikkeling, begeleiding en ondersteuning is een investering nodig die we moeten verantwoorden. Daarom was het goed om vooraf scherp te hebben wie waarvoor verantwoordelijk is (zo zijn we discussies hierover voor) en kunnen we de opgedane ervaringen in het vervolgproces optimaal benutten. We weten nu wat we van elkaar verwachten. Hopelijk met als resultaat dat het gebruik van dergelijke systemen onderdeel wordt van onze arbeidsvoorwaarden, net als de vergoeding voor de veiligheids- of beeldschermbril en de inrichting van thuiswerkplekken.

Op 20 juli 2021 zijn we het implementatieproces ingegaan om verdere ervaringen met het exo-skelet op te doen. Medio oktober geef ik weer een update over onze ervaringen.

 

Creëren van meerwaarde

Bij TAUW zijn we voortdurend op zoek naar slimme technologische oplossingen die van meerwaarde zijn voor ons werk en dat van onze klanten. Daarvoor zetten we niet alleen bestaande tools en toepassingen slim en innovatief in, maar ontwikkelen we ook zelf digitale producten die van meerwaarde zijn voor onze dienstverlening. Mooie voorbeelden hiervan zijn, via onderstaande button, te vinden op onze pagina Digital Transformation.

 

Digital Transformation

Heeft u vragen naar aanleiding van dit blog?

Leg uw vraagstuk voor aan onze experts, wij adviseren graag.