“Ontwerp is erg boeiend, maar hoe brengen we dat over?”

05 december 2019

“Veel kinderen weten op jonge leeftijd al wat ze willen worden. Als ik het mijn zoon vraag, antwoordt hij vol trots dat hij later politieagent wil worden. Politieagent, brandweerman en dokter zijn veel gehoorde antwoorden. Maar wie wil er ontwerper van openbare ruimte worden?”

Pieter Diekema is ontwerper bij Tauw, gespecialiseerd in openbare ruimtes. Hij worstelt met de vraag hoe hij zijn beroep aantrekkelijker kan maken voor ‘de jeugd’: “Een paar weken geleden was ik met een aantal collega’s bij een bijeenkomst die werd georganiseerd door de Digital Art Factory (D.A.F.) uit Assen. Bij D.A.F. komen kinderen samen die het leuk vinden om samen een oplossing te vinden voor een droom die ze hebben.”




Had jij daar ook een rol?

“Inderdaad, ik vertelde een groep kinderen hoe ze door middel van hedendaagse technieken en creativiteit grensverleggende ontwerpen kunnen realiseren. Na de les heb ik nog een tijdje nagepraat met de begeleiders en een aantal kinderen van D.A.F.  Wat mij opviel is dat deze kinderen in staat zijn om oplossingsgericht en buiten bestaande kaders te denken. Eigenlijk eigenschappen die zeer handig zijn, als ontwerp van openbare ruimte je taak is.”

“Toch was er geen van deze kinderen die in eerste instantie belangstelling had voor ontwerp van de openbare ruimte, ze wilden liever ‘game designer’ worden. Al pratende legde ik hen uit wat voor puzzels wij als ontwerpers van de openbare ruimte dagelijks moeten oplossen. Een deel van de kinderen begon direct te filosoferen over de oplossingen die ze zouden bedenken voor het voorbeeld dat ik ze voorlegde.”

Welk voorbeeld gebruikte je?

“Ik vertelde over een watergang waar elke dag 500 voertuigen overheen moeten. De kinderen moesten meedenken over de keuze: pont, brug of tunnel? Die kids hebben geen idee van ontwerpen van openbare ruimte tot je met ze erover praat en ze inzien hoe gaaf het is. Eén van de kinderen zei zelfs ‘ik heb de verkeerde opleiding gekozen’”.

“Eenmaal thuis liet deze ontmoeting mij niet meer los. En al denkende kwam ik al gauw tot de conclusie dat wij als ontwerpers van de openbare ruimte veel kunnen leren van deze kinderen. Bovendien wordt het tekort aan technische mensen steeds groter. De technische scholen lopen leeg, terwijl techniek zelf door de digitalisering steeds leuker wordt.”

Hoe zouden we dat op kunnen lossen?

“We moeten laagdrempeliger worden, nu zitten we opgesloten in kantoren. Als je 13 of 14 bent, moet je toevallig iemand kennen die dit werk doet. Het is niet iets wat je van jongs af aan wilt worden. In het buitenland staat de ingenieur of ontwerper veel hoger aangeschreven dan in Nederland, terwijl we er juist erg goed in zijn! We moeten volgens mij een blog of misschien vlog maken, zodat we aan de onderkant nieuwe aanwas krijgen.”

“Misschien moeten we het de kinderen zelf eens vragen, zij denken nog ook out-of-the-box. Wij kiezen vaak alleen uit standaardoplossingen, kinderen worden ook niet beperkt door bijvoorbeeld kosten. We moeten zorgen dat als we in de toekomst geen tekort aan ontwerpers willen, we ons anders moeten profileren dan we nu doen.”

“We opereren in een tak waar mensen geen beeld van krijgen. Alle jongetjes willen 3D games maken, maar ik maak zelf ook de hele dag 3D ontwerpen. Hoe kunnen we dat overbrengen? Ik sta open voor ideeën.”

Lees meer over ontwerp

 

Hoe kunnen wij u helpen?

Leg uw vraagstuk voor aan onze experts, wij adviseren graag.