Vijftien procent van de CO2-uitstoot in Nederland vindt plaats in de gebouwde omgeving. Een van de belangrijke oorzaken hiervoor is dat veel van de energie die we opwekken voor de gebouwde omgeving, bijvoorbeeld voor verwarming en warm water, grotendeels uit fossiele brandstoffen wordt gewonnen. En dat terwijl het energiegebruik van huishoudens toeneemt en fossiele brandstoffen opraken.
TAUW is actief op het gebied van warmtetransitiebeleid en -wetgeving. We onderscheiden ons door onze sterke procesaanpak en onze ervaring met verschillende onderwerpen, zoals het omgaan met hitte in woningen, de ondergrond, soortenbescherming en andere ruimtelijke uitdagingen. Hieronder vindt u een overzicht van de werkzaamheden waarbij TAUW gemeenten ondersteunt:
Sinds eind 2023 zijn we bezig met het actualiseren van Technische Voorwaarden Warmte (TVW's) naar warmteprogramma's, onder andere voor de gemeenten Borne en Oost Gelre. We hebben al advies gegeven aan vier gemeenten over het omzetten van hun TVW naar een warmteprogramma. Bij het ondersteunen en adviseren van de warmteprogramma's maken we gebruik van onze kennis op het gebied van beleid en wetgeving. Het werken met nieuwe wetgeving is voor ons vanzelfsprekend. Naast de Bgiw en Wgiw hebben we ook ervaring met de Wet collectieve warmte (Wcw) en uiteraard met de omgevingswet. We hebben al voor een aantal gemeenten getoetst of hun warmteprogramma of oude transitievisie warmte voldoet aan de eisen vanuit een omgevingsprogramma. Dit doen we onder andere door het uitvoeren van scans op de m.e.r.-beoordelingsplicht. Indien nodig voert TAUW vervolgens de m.e.r.-beoordelingen uit.
Veel gemeenten kiezen ervoor om te wachten met het opstellen van een warmteprogramma totdat de nieuwe startanalyse van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) bekend is. Toch willen sommige gemeenten nu graag meer duidelijkheid over hoe ze de warmtetransitie kunnen aanpakken. Voor een aantal gemeenten hebben wij sessies georganiseerd waarbij het opstellen van een concrete planning voor wijkaanpakken of isolatiestrategieën, inclusief de impact op organisatie en omgeving, centraal stond.
Inmiddels hebben we als TAUW al zeven wijkuitvoeringsplannen (WUP) opgesteld en werken we momenteel aan een vergelijkbaar aantal. De plannen variëren in grootte, complexiteit en techniek. Elke wijk is immers uniek en vereist een individuele aanpak. We hanteren een aanpak bestaande uit verschillende fasen, die we in elk project toepassen. Welke fase de meeste nadruk krijgt en hoe het project wordt uitgevoerd, hangt af van de specifieke behoeften en wordt altijd in samenspraak met de gemeente en eventueel betrokken bewonersgroep bepaald. De rol van TAUW bij WUP-projecten kan variëren. Voor een groot aantal projecten nemen we de leiding en zijn we verantwoordelijk voor het gehele traject van A (oriëntatie) tot Z (uitvoering) van het WUP. We werken echter ook graag samen met de gemeente, waarbij we een team van ambtenaren en/of bewoners ondersteunen met onze kennis en expertise om tot een WUP te komen.
Bekijk het artikel: Hoe houd je voortgang in het wijkuitvoeringsplan?
In de afgelopen jaren hebben we gemerkt dat wijkuitvoeringsplannen niet altijd twee jaar in beslag nemen. In warmtenetwijken kan het langer duren, maar het kan ook korter. In goed geïsoleerde wijken is het mogelijk om binnen één jaar een gedragen en vastgesteld wijkuitvoeringsplan op te stellen. Dit hebben we onder andere gedaan in de wijk Berggierslanden in Meppel. Door nu al een WUP op te stellen in dit soort wijken, weten alle bewoners waar ze aan toe zijn en kan de netbeheerder aan de slag met de netverzwaring in de wijk.
Naast het werken aan uitgewerkte stukken zoals een WUP of warmteprogramma helpen we gemeenten ook bij het opstellen of bedenken van plannen van aanpak of actieplannen. Dit hebben we gedaan voor wijkuitvoeringsplannen, maar ook voor isolatiestrategieën, zonneplannen en aanpakken voor energie-armoede.
Heeft u behoefte aan een sparringpartner in de warmtetransitie? Ook hiervoor bieden wij ondersteuning in de vorm van een strippenkaart. Zowel provincies als gemeenten kunnen hiervan gebruikmaken. In de provincie Drenthe wordt dit bijvoorbeeld ingezet om te kunnen sparren over diverse vragen met betrekking tot wijkuitvoeringsplannen, maar ook om aanwezig te zijn bij specifieke bijeenkomsten. Als u een strippenkaart bij ons afneemt, bepaalt u zelf een maximumbedrag en behoudt u zelf de controle. U bepaalt zelf hoeveel uren u gebruikt voor advies, het begeleiden van bijeenkomsten of andere ondersteunende activiteiten. Wat u niet gebruikt, wordt niet in rekening gebracht.
Stel hem aan één van onze adviseurs.
Eefje van Empel
In deze whitepaper gaan we in op diverse fasen en ‘ingrediënten’ die onmisbaar zijn om te komen tot een goed Uitvoeringsplan: een integraal Uitvoeringsplan waar zowel inwoners, ondernemers, stakeholders en bestuurders achter staan en mee verder kunnen. Op naar een aardgasvrije toekomst! De volgende fasen worden behandeld:
Leg uw vraagstuk voor aan onze experts, wij adviseren graag.